Geachte ouder(s)/verzorger(s),
Uw kind heeft het eerste rapport van het schooljaar 2024-2025 ontvangen.
In dit rapport eerste kunt u lezen:
• Resultaten voor getoetste criteria. Voor alle criteria die getoetst zijn worden cijfers gegeven tussen 0/8 en 8/8, waarbij een 4/8 en hoger een voldoende is.
• Wanneer uw kind een empty ‘e’ voor een criterium heeft, dan is dit criterium dit schooljaar nog niet getoetst. Dit criterium wordt later dit schooljaar getoetst. Zoals dit het geval in bij Wiskunde, criteria C. En bij Science, criteria A en C voor Y2B & Y2E.
• Wanneer uw kind een not completed ‘n’ voor een criterium heeft, heeft uw kind niet alle verplichte opdrachten en/of toetsen gemaakt. In dat geval zou het goed zijn als uw kind met de betreffende vakdocent bespreekt of en wanneer dit ingehaald moet worden.
• Wanneer uw kind een vrijstelling ‘vr’ voor een criterium heeft, dan heeft uw kind op basis van persoonlijke afspraken vrijstelling voor een bepaald vak of criterium.
• Op het rapport staan voor elk vak vier criteriumcijfers. De omschrijving van alle criteria per vak vindt u op de achterkant van het rapport. Deze criteriumcijfers worden opgeteld, wat resulteert in de Sum of Criteria. De waardering voor de Sum of Criteria is als volgt:
Sum of Criteria Waardering
29-32 Uitmuntend
25-28 Zeer goed
20-24 Goed
16-19 Voldoende
13-15 Onvoldoende
9-12 Zwaar onvoldoende
0-8 Zeer zwaar onvoldoende
Op het rapport staat ook feedback op de leerhouding van uw kind; de School Conduct.
De School Conduct bestaat uit:
• Effort (E-P1)
• Organization (P-P1)
• Collaboration (C-P1).
De beoordelingen luiden:
• Improvement needed (IN)
• Competent (C)
• Beyond expectations (BE)
De overgangsnormen voor Year 2 naar Year 3 vwo of Year 3 havo, meer informatie over de School Conduct en uitleg over de (high) honour roll staan onder dit bericht. De cijfers van uw kind kunt u uiteraard ook digitaal in SOM bekijken.
Prognose
Op het rapport heeft de mentor de prognose van uw kind genoteerd. Dit geeft aan hoe uw kind er nu cijfermatig voorstaat. In periode twee en drie zullen de leerlingen, met onze steun, natuurlijk het beste uit zichzelf halen. De mentoren hebben hun leerlingen hierover advies gegeven.
Mocht u verder nog vragen hebben, aarzelt u dan niet om contact op te nemen met de mentor of mij. Ik wens u allen nog een heel gezond 2025!
Met vriendelijke groeten,
Jacob van Santvoort & Saskia Gabriël
Afdelingsmanager Year 1 en 2
s.gabriel@atscholen.nl
j.vansantvoort@atscholen.nl
Overgangsnormen Year 2 (tweetalig havo/vwo)
Algemene bepalingen
Voor de bevordering tellen de volgende vakken mee: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Wiskunde, Science, Humanities, Design, Theatre, Beeldende vorming Music en PHE.
Het criteria based assessment is uitgangspunt. De criteria zijn per vak- of leergebied beschikbaar in de MYP Assessment Policy. Een leerling wordt bevorderd op basis van de Sum of Criteria per vak behaald op het eindrapport.
Indien een leerling niet aan de overgangsnormen voldoet, wordt de leerling tijdens de overgangsvergadering besproken. Niet alleen behaalde resultaten maar ook gevolgde lestijd en voldoende participatie wegen mee in de keuze voor het vervolgtraject. Uiteindelijk beslist de rector over bevordering van de leerling, de afdelingsmanager en lerarenvergadering gehoord hebbende.
Overgangsnormen van Year 2 (tweetalig havo/vwo) naar Year 3 havo (tweetalig)
• Het rapport bevat geen cijfer lager dan 13 punten (zware of zeer zware onvoldoende).
• Het rapport bevat maximaal twee cijfers 13 – 15 punten (onvoldoendes) waarvan maximaal één in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.
Aanvullende overgangsnormen Year 2 (tweetalig havo/vwo) naar Year 3 vwo (tweetalig)
• Het rapport bevat maximaal één cijfer 13-15 punten (onvoldoende).
• Het rapport bevat geen cijfer lager dan 18 punten in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.
• De gecombineerde Sum of Criteria van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde is tenminste 60 punten.
Honour Roll
Om leerlingen te motiveren en te inspireren tot een maximale prestatie, heeft Laar & Berg een Honour Roll. Leerlingen die in aanmerking komen voor de Honour Roll, zijn leerlingen die academisch excelleren. Leerlingen die op de Honour Roll komen te staan, ontvangen hiervoor een certificaat.
Er zijn twee honour roll niveaus: Honour Roll en High Honour Roll.
Honour Roll in Year 1 t/m 4
Een leerling komt voor de Honour Roll in aanmerking als:
• alle vakken tenminste ‘Voldoende’ beoordeeld zijn;
• minimaal vier vakken ‘Goed’, ‘Zeer Goed’ of ‘Uitmuntend’ beoordeeld zijn;
• De school conduct is op alle 3 de onderdelen beoordeeld met ‘Competent’ of ‘Beyond epectation’.
Een leerling komt voor de High Honour Roll in aanmerking als:
• alle vakken tenminste ‘Goed’ beoordeeld zijn;
• minimaal vier vakken ‘Zeer Goed’ of ‘Uitmuntend’ beoordeeld zijn;
• De school conduct is op alle 3 de onderdelen beoordeeld met ‘Competent’ of ‘Beyond Expectation’.