Geachte ouder(s)/verzorger(s),


Uw kind heeft het eerste rapport van het schooljaar 2024-2025 ontvangen.

Year 1 staat op Laar & Berg in het teken van kennismaken. Ook het kennismaken met de verschillende vakken en criteria hoort daarbij. Dat is dan ook de reden dat bij rapport 1 nog niet alle criteria voor alle vakken getoetst zijn. Bij rapport 2 (april 2025) zijn alle criteria voor alle vakken wel getoetst en beoordeeld. Bij rapport 2 wordt dan ook een totaalcijfer voor het vak meegegeven, dit noemen we de Sum of Criteria (SoC). Hieronder leest u de overgangsnormen van Year 1 naar Year 2. Let op: de Sum of Criteria is nog niet van toepassing op dit rapport aangezien nog niet alle criteria getoetst zijn. De prognose is dan ook gebaseerd op deze losse criteriacijfers. De cijfers van uw kind kunt u uiteraard ook digitaal in SOM bekijken.

In dit eerste rapport kunt u lezen:
• Resultaten voor getoetste criteria. Voor alle criteria die getoetst zijn worden cijfers gegeven tussen 0/8 en 8/8, waarbij een 4/8 en hoger een voldoende is.
• Sommige criteria bevatten een ‘e’ voor empty. Wanneer uw kind een ‘e’ voor een criterium heeft, dan is dit criterium dit schooljaar nog niet getoetst. Dit criterium wordt later dit schooljaar getoetst.
• Sommige criteria bevatten een ‘n’ voor not completed. Wanneer uw kind een ‘n’ voor een criterium heeft, heeft uw kind niet alle verplichte opdrachten en/of toetsen gemaakt. In dat geval zou het goed zijn als uw kind met de betreffende vakdocent bespreekt of, en zo ja wanneer, dit ingehaald moet worden.
• Sommige criteria bevatten een ‘vr’ voor vrijstelling. Wanneer uw kind een ‘vr’ voor een criterium heeft, dan heeft uw kind op basis van persoonlijke afspraken vrijstelling voor een bepaald vak of criterium.
• De omschrijving van alle criteria per vak vindt u op de achterkant van het rapport.

Op het rapport staat ook feedback op de leerhouding van uw kind; de School Conduct.

De School Conduct bestaat uit:
• Effort (E-P1)
• Organization (O-P1)
• Collaboration (C-P1)

De beoordelingen luiden:
• Improvement needed (IN)
• Competent (C)
• Beyond expectations (BE)

Mocht u verder nog vragen hebben, aarzelt u dan niet om contact op te nemen met de mentor of mij. Ik wens u allen nog een heel gezond 2025!

Met vriendelijke groeten,

Saskia Gabriël
Afdelingsmanager Year 1
s.gabriel@atscholen.nl

Rapportage en overgang

Algemene aanwijzingen
In de tweetalige leerjaren (MYP) gebeurt toetsing en rapportage op basis van beoordelingscriteria:
criteria based assessment. Binnen het criteria based assessment wordt de leerling per vak op vier
criteria beoordeeld. Deze criteria verschillen per vak; de beoordeling hiervan geschiedt op een schaal
van 0 tot en met 8. Er worden alleen hele punten gegeven, dus 1; 4; 6 enzovoorts. Voor het criteria
based assessment geldt dat alle vakspecifieke criteria minimaal twee keer getoetst moeten worden in
een schooljaar.

De rapporten geven een voortschrijdende beoordeling per criterium per vak. De beoordeling is
gebaseerd op alle tot dan toe behaalde resultaten voor toetsen volgens de ‘best fit’-methode. Dit wil
zeggen dat er geen gemiddeld cijfer wordt berekend maar dat de docent aan de hand van behaalde cijfers en verdere prestaties, bijvoorbeeld getoond in de klas en bij huiswerkopdrachten, een passend cijfer per criterium bepaalt.

Bijvoorbeeld: Een leerling heeft gedurende het schooljaar voor Criteria A een 2/8 een 3/8 en een 5/8 behaald. Het gewogen gemiddelde van deze cijfers is een 3,3 waarmee de leerling een 3/8 op zijn rapport zou krijgen. De docent maakt een onderbouwde afweging dat de leerling zijn inzet en inzicht
dermate heeft verbeterd gedurende het jaar, dat het laatste cijfer een beter beeld geeft van de capaciteiten van de leerling dan bijvoorbeeld de 2/8 die de leerling aan het begin van het jaar behaalde. De docent past daarbij de best-fit methode toe en geeft de leerlingen een 4/8 op het rapport ipv de 3/8 van het gewogen gemiddelde.

Op het rapport worden de vier eindcijfers per criterium opgeteld tot de Sum of Criteria. Dit is een cijfer van minimaal 0 en maximaal 32 punten en wordt als dusdanig vermeld op het rapport. De Sum of Criteria wordt gehanteerd bij de bepaling of een leerling kan worden bevorderd naar de volgende
jaarlaag. Hierbij worden de cijfers van de Sum of Criteria als volgt gewaardeerd:

Sum of Criteria Waardering
29 – 32 Uitmuntend
25 – 28 Zeer goed
20 – 24 Goed
16 – 19 Voldoende
13 – 15 Onvoldoende
9 – 12 Zwaar onvoldoende
0 – 8 Zeer zwaar onvoldoende

Elk cijfer hoger dan 19 punten levert één compensatiepunt op.

Voorbeeld: Bij het vak Humanities zijn er 4 criteria die getoetst worden. Knowledge, Research,

Presentation and Critical Thinking. Een leerling scoort voor deze criteria respectievelijk een 6/8 een 4/8, een 4/8 en een 6/8. De Sum of Criteria is dan totaal 20 punten waarmee de leerling op zijn rapport een “Goed” scoort voor het vak Humanities. Dit cijfer is tevens een compensatiepunt voor een eventuele onvoldoende die behaald is bij een ander vak.

Overgangsnormen Year 1 (tweetalig havo/vwo)
Algemene bepalingen

Voor de bevordering tellen de volgende leergebieden/vakken mee: Nederlands, Engels, Moderne Vreemde Talen, Wiskunde, Science, Humanities, Design, Theatre, Beeldende vorming, Music en PHE. Het criteria based assessment is uitgangspunt. De criteria zijn per vak- of leergebied beschikbaar in de
MYP Assessment Policy. Een leerling wordt bevorderd op basis van de Sum of Criteria per vak behaald op het eindrapport.

Indien een leerling niet aan de overgangsnormen voldoet, wordt de leerling tijdens de overgangsvergadering besproken. Niet alleen behaalde resultaten maar ook gevolgde lestijd en voldoende participatie wegen mee in de keuze voor het vervolgtraject. Uiteindelijk beslist de rector over bevordering van de leerling, de afdelingsmanager en lerarenvergadering gehoord hebbende.

Overgangsnormen van Year 1 (tweetalig havo/vwo) naar Year 2 (tweetalig havo/vwo)
• Het rapport bevat geen cijfer lager dan 13 punten (zware of zeer zware onvoldoende).
• Het rapport bevat maximaal twee cijfers 13 – 15 punten (onvoldoendes) waarvan maximaal één in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.