Leerlingen maken gedurende hun schoolloopbaan belangrijke keuzes. Zo moeten ze nadenken over hun stroom- of profielkeuze, de vakken die ze daarbij willen kiezen en hoe ze hun keuze kunnen afstemmen op een vervolgstudie. Voor veel leerlingen zijn dit geen gemakkelijke beslissingen. Laar & Berg is ervan overtuigd dat deze keuzes gemaakt moeten worden vanuit de kwaliteiten en interesses van de individuele leerling.

   

Wij beschouwen het als onze taak om leerlingen hierbij te begeleiden en bewust te maken van de verschillende mogelijkheden; het gaat tenslotte om hun toekomst. Binnen Laar & Berg is het de taak van het decanaat om een ondersteunende rol te spelen bij de verschillende keuzes. Zowel de mentor en afdelingsmanager als het decanaat begeleiden leerlingen bij het nemen van beslissingen die gericht zijn op de voorbereiding op vervolgopleidingen. Uiteraard worden ook ouder(s)/verzorger(s) bij dit proces betrokken.

Bekijk voor inspiratie en ideeën de vakkenfilmpjes

Decanen op Laar & Berg:

Jurrian Zandbergen
Decaan Year 3&4 en vwo
Docent Science, Natuurkunde, Scheikunde
j.zandbergen@atscholen.nl

Albertine Minderhoud
Decaan Year 3&4 en havo
Docent Wiskunde
a.minderhoud@atscholen.nl

   

Stroom- en profielkeuze bovenbouw
Leerlingen in Year 3 havo, Year 3 vwo en Year 4 vwo moeten een stroom- of profielkeuze maken voor de bovenbouw. Dit is een heel belangrijke, maar niet altijd een even eenvoudige keuze. Daarom organiseren we onder andere een keuzeweek waarin vakken-, stroom- en profielkeuze onder de aandacht worden gebracht van leerlingen en ouders. In Year 3 en Year 4 ligt het accent op de stroom- en profielkeuze. Bij de bovenbouw wordt er meer ingezoomd op het leven na Laar & Berg.

Loopbaanoriëntatie - en begeleiding (LOB)
Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) zijn erop gericht om leerlingen meer inzicht te geven in hun kwaliteiten, mogelijkheden en drijfveren. Dit stelt hen in staat een passende opleiding te kiezen én er een succesvol vervolg aan te geven.

Als basis van het LOB-programma van Laar & Berg gebruiken wij de vijf loopbaancompetenties die Marinka Kuijpers onderscheidt in haar boek ‘Breng beweging in je loopbaan’.

Deze loopbaancompetenties zijn:

  1. Kwaliteitenreflectie:Wie ben ik, wat kan ik? Het nadenken over wat je (niet) kunt en hoe je dit kunt gebruiken in jouw loopbaan. Je reflecteert op je eigen eigenschappen, competenties, vaardigheden etc. en je kunt feedback vragen aan anderen over je kwaliteiten.
  2. Motievenreflectie: Wat wil ik, wat drijft mij? Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor je eigen loopbaan.Het gaat om bewustwording van wat je eigenlijk belangrijk vindt in je leven, wat je voldoening geeft en wat je nodig hebt om prettig te kunnen leren/werken.
  3. Werkexploratie:Je gaat opzoek naar het werk dat bij je past. Je gaat erachter komen welke banen passen bij wat jij het liefste doet.
  4. Loopbaansturing:Wat wil ik worden? Het plannen, beïnvloeden en bespreken van je leren en werken gericht op loopbaanontwikkeling. Dus wat heb ik nodig, in breedste zin van het woord, om mij te ontwikkelen naar de baan die ik ambieer.
  5. Netwerken:Wie kan mij daarbij helpen? Contacten opbouwen en onderhouden op de arbeidsmarkt gericht op je loopbaanontwikkeling. Je kunt netwerkcontacten gebruiken om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, van werkmogelijkheden en om feedback te krijgen op je eigen functioneren.

Het is aan ons als school om een omgeving te creëren waarin de leerling voluit aan (de keuzes voor) zijn loopbaan kan werken. De leerlingen worden hierbij voornamelijk begeleidt door hun mentoren. De decanen ondersteunen de mentoren daarbij en geven advies waar dat nodig is. Gedurende het jaar organiseert het decanaat voor de verschillende jaarlagen diverse LOB-gerelateerde activiteiten voor zowel voor leerlingen als hun ouder(s)/verzorger(s).

Om als ouder/verzorger uw kind bij dit proces te ondersteunen kunt u meer informatie vinden bij de links genoemd bovenaan deze pagina. Uiteraard nodigen de decanen u ook van harte uit om contact op te nemen indien u vragen heeft. Stuur een bericht naar: lb.decanen@atscholen.nl

Rapportage en Overgang
Verschillende documenten boven aan deze pagina geven meer inzicht in de rapportages, overgang en profiel- en stroomkeuzes. Blader hier gerust eens doorheen om je te oriënteren op de komende keuzes. Uiteraard wordt hier in de mentorlessen, diverse workshops en de verschillende ouderavonden regelmatig aandacht aan besteed.