Inhoudsopgave

 

Werkweek en excursies

​​​​​​​​​​Informatie Werk​week 2019​-2020

Traditioneel zijn de werkweken van Laar & Berg in de week voor de herfstvakantie. Dit is in het schooljaar 2019-2020 de week van maandag 14 oktober. De reis voor Y3 vertrekt op zondag 13 oktober, alle andere reizen vertrekken op maandag 14 oktober. Na terugkomst start de herfstvakantie. Hieronder vindt u een kort overzicht van de programma’s per jaarlaag. Zodra er meer bekend is wordt deze informatie aangevuld.

Year 1 – Texel

Wanneer
14 tot en met 18 oktober 2019

 
Overnachting
Overnachting in jeugdherberg

 
Vervoer
Vervoer naar en van Texel per bus
Op Texel fietsen de leerlingen in groepen onder leiding van docenten en vierplussers (leerlingen examenklassen)

 
Doel
Belangrijkste doel van deze week is het vormen van hechte klassen en het leren kennen van de hele jaarlaag. Daarnaast wordt gewerkt aan het leren van de engelse taal en aan samenwerking. 

 
Programma in hoofdlijnen
Na aankomst op Texel op maandag wordt gestart met outdoor games en een speurtocht. Dinsdag staat in het teken van een tocht met de garnalenboot en een fietstocht. Woensdag wordt er onder andere met strandspelletjes gewerkt aan de teambuilding en ’s avonds is er feest, Donderdag worden de Texel-awards uitgereikt en daarna vertrekt de bus weer richting Laren. 

 
Link met curriculum
Leerlingen verdiepen hun kennis van de Engelse taal en werken aan de groepsvorming

Year 2 – Projectweek op school

Wanneer
Maandag 14 tot en met 17 oktober 2019

 
Overnachting
Gewoon thuis

 
Vervoer
Eigen vervoer, op donderdag gaan de leerlingen op de fiets naar het klimbos in Lage Vuursche

 
Doel
Escape Room: can you escape from Laar & Berg? 
Deze week zal ook een IDU (interdisciplinary unit) bevatten. Dit betekent dat deze week wordt voorbereid tijdens verschillende vaklessen en dat tijdens de week verschillende onderdelen worden beoordeeld. 

 
Programma in hoofdlijnen
Leerlingen gaan tijdens deze week zelf een escape room bouwen. Het thema van de escape room zal gebaseerd zijn op een van de units zijn die voorafgaand aan de werkweek in de lessen behandeld zijn. Leerlingen gaan ook een film maken. Gedurende de week werken de leerlingen aan het maken van de escape room en krijgen zij ook verschillende workshops. Op woensdag wordt het de uitdaging om te ontsnappen uit een escape room van een van de andere groepen. Donderdag sluiten ze de week af in het Klimbos in Lage Vuursche

 
Link met curriculum
Leerlingen verwerken kennis van verschillende vakken in hun escape rooms

 

Year 3 – Eastbourne (Engeland)

Wanneer
Zondag 13 tot en met donderdag 18 oktober 2019

 
Overnachting
Verblijf bij gastgezinnen. (http://www.homestayinternational.co.uk​)

 
Vervoer
Bus van en naar Eastbourne. Overtocht met de boot. Ter plaatse vervoer per bus. 

 
Doel
Bevorderen groepsvorming, kennismaken Engelse taal en cultuur.
Doel van de werkweek naar Eastbourne is om uitgebreid kennis te maken met de Engelse cultuur. Dit doen de leerlingen door tijd door te brengen bij gastgezinnen. Ze krijgen daar de kans om met de gastgezinnen in het Engels te communiceren.

 
Programma in hoofdlijnen
Overdag gaan we met zijn allen op pad om leuke en leerzame activiteiten te doen. Denk daarbij aan het spelen van cricket, het bezoeken van een eeuwenoud kasteel, het uitvoeren van opdrachten en nog veel meer…..

 
Link met curriculum
Leerlingen verdiepen hun kennis van de Engelse taal en krijgen meer kennis van de geschiedenis van Engeland. 

Year 4 – Personal Project week op school

Wanneer
14 tot en met 18 oktober 2019

 
Doel
Het afronden van de eerste fase van het Personal Project: Doel vaststellen, research question en actieplan opstellen, onderzoek doen en succescriteria m.b.t. het product opstellen. Zo mogelijk starten leerlingen al met het maken van het product. 

 
Programma in hoofdlijnen
De week is opgebouwd uit korte workshops en tijd om individueel aan de slag te gaan. Gedurende de hele week is er begeleiding aanwezig die de leerlingen kan helpen met het proces. Daarnaast is er ook een aantal activiteiten om te ontspannen zoals muziek maken of cupcakes versieren. 

 
Link met curriculum
Het Personal Project is een van de verplichte onderdelen voor het afronden van MYP 4. Leerlingen kiezen zelf een onderwerp dat hen aanspreekt. 

Havo 4 – Ardennen

Wanneer
14 tot en met 18 oktober 2019

 
Overnachting
Tijdens de werkweek overnachten we 1 nacht in een groepsaccommodatie, 1 nacht in een tentenkamp en voor de liefhebbers 1 nacht in een bivak. Leerlingen die dat liever niet doen slapen waarschijnlijk nog een nacht in een tent.

 
Vervoer
Bus van en naar Ardennen

 
Doel
Havo 4 is een mengelmoes van leerlingen uit allerlei klassen/jaarlagen welke zich moeten gaan voorbereiden op het eindexamen. De ervaring leert dat het waardevol is dat deze groep elkaar snel leert kennen en respectvol met elkaar omgaat. Om dit te bevorderen hebben we een programma samengesteld waarin samenwerking en doorzettingsvermogen belangrijke eigenschappen zijn. We verwachten dat hierdoor sneller een eenheid ontstaat binnen de groep, waarbij niemand wordt buitengesloten. Dit bevordert het leergedrag en de sfeer in de resterende 1,5 jaar die hen nog rest.

 
Overige informatie
De faciliteiten zijn basic. We werken samen met de jongerenreisorganisatie www.rhmbuitensport.nl die veel ervaring heeft met grote survivalgroepen. De leerlingen worden door 9 sportieve docenten begeleid en overdag is er extra begeleiding vanuit RHMbuitensport.

 
Het eten wordt geheel verzorgd op de eerste lunch na. Leerlingen bereiden zelf de avondmaaltijden en eten wat de pot schaft. Uiteraard mogen ze snacks meenemen van thuis. Mocht het wenselijk zijn eigen maaltijden mee te nemen vanwege bijvoorbeeld een glutenvrij dieet, dan is dit uiteraard geen probleem. Leerlingen mogen geen energydrank meenemen.

 
Deze reis draait om respect voor elkaar en het opbouwen van vriendschappen. Dit betekent automatisch dat er van leerlingen wordt verwacht dat ze zich verantwoordelijk gedragen. De leerlingen die zich niet aan de afspraken houden, zullen op eigen kosten naar huis worden gestuurd. 
De reis is niet gekoppeld aan bepaalde vakken danwel opdrachten. 

 
Het meenemen van kostbare zaken is op eigen risico en raden we af. Zaken kunnen gemakkelijk vochtig worden danwel kwijtraken of stuk gaan tijdens de activiteiten. 

 
Link met curriculum
Er is geen link met een specifiek vak. 

Vwo 5 – Leipzig

Wanneer
14 tot en met 18 oktober 2019

 
Overnachting
We slapen op een camping nabij Leipzig in Finse huisjes van elk 2 personen en in enkele 4-persoons huisjes (https://www.leipzigseen.de/uebernachten/camping-caravan/campingplatz-kulkwitzer-see.html)

 
Vervoer
Bus naar en van Leipzig. Deze bus blijft bij ons gedurende de hele reis.

 
Doel
Het hoofddoel van de werkweek is dat de leerlingen, na een uitvoerige lessenserie bij verschillende vakken, een beter beeld krijgen van het leven onder een totalitair regime.

 
Programma in hoofdlijnen
In Leipzig gaan we ons verdiepen in de val van het IJzeren Gordijn. Leerlingen bezoeken diverse musea, waaronder de voormalige Stasi-Bunker vlakbij Leipzig en de Stasi-archieven. Ook bezoeken ze een museum dat past bij hun profiel. Er is ook ruimte voor sportieve activiteiten en voor het bekijken van de binnenstad.

 
Link met curriculum
Een link is er met de vakken Nederlands, geschiedenis en Spaans. Er worden cijfers gegeven aan de leerlingen voor deeltoetsen die over de werkweek gaan. Als leerlingen alleen Nederlands hebben (en geen geschiedenis en/of Spaans), dan krijgen ze alleen voor dat vak een cijfer.

Havo 5 en Vwo 6 – Profielwerkstukweek op school

Wanneer
14 tot en met 19 oktober 2019

 
Doel
Leerlingen werken aan hun profielwerkstuk. Aan het eind van de week leveren zij de eerste versie in. 

 
Programma in hoofdlijnen
Op maandag starten de leerlingen met een aantal workshops, daarna werken zij in hun duo’s of individueel aan hun eigen profielwerkstuk. Gedurende de hele week is er begeleiding aanwezig die de leerlingen kan helpen met vragen. Op vrijdag leveren de leerlingen hun eerste versie in. 

​​

 

​​Protocol Excursies

Protocol Excursies 2016.pdf